Annen hvert rom har stått tomt
Bergen er landets hotellby, men hvetebrødsdagene er over og belegget på vei nedover.
Ferske tall fra Nordic Hotel Consulting viser at belegget fra januar til mars var på bare 48,3 prosent. Det betyr at mer enn annen hvert rom i årets tre første måneder sto tomme.
Ikke hverdagskost
Dette henger selvfølgelig sammen med at antallet hoteller i Bergen aldri har vært høyere. Samlet er det nå 36 hoteller som samlet tilbyr 4961 rom. I 2014, som var et svært godt hotellår hadde byens da 33 hoteller losjiinntekter på 211 millioner kroner. Så langt i år er inntektene 32 millioner kroner lavere og ender etter tre måneder på knappe 180 millioner.
– Antall solgte rom er ned med 5 prosent. Omsetningen er ned med 8.6 prosent.
De andre nøkkeltallene er ikke spesielt bedre. Oppnådde priser har falt med neste 4 prosent og REVPAR har falt med 11.4 prosent, som er en konsekvens av prisfallet og at beleggs
prosenten har gått ned med 4.2 prosentpoeng. En slik stor nedgang er ikke hverdagskost i det bergenske hotellmarkedet, skriver Olaf Vangstein i Nordic Hotel Consulting i selskapets siste markedsrapport.
Verre i Stavanger
Han har ikke så mye trøst å komme med heller og viser til at enda flere rom blir med i beregningene i forbindelse med neste rapport.
– Vi skal heller ikke glemme at Hotel Norge er stengt i et par år og at det i mars var en hotellkonkurs i Sandviken, skriver Vangstein.
Ser vi til Stavanger, så er utviklingen der enda verre. I forhold til mars 2015 har antall solgte rom gått ned med 14.5 prosent. Beleggsprosenten har gått opp med litt over 4 prosent.
Prisene har falt med nesten 14 prosent siden mars 2015 og REVPAR er ned med 10 prosent.
– Så langt i år har byens losjiinntekter gått ned med hele 29.6 prosent. Antall solgte rom har blitt redusert med 19.6 prosent. Oppnådde priser er ned med 12.4 prosent og REVPAR med 18 prosent. Alt dette er i forhold til pr. 31. mars 2015, skriver Vangstein.