Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

Gaute Baarøy og Arne Christian Landsvik

Nye regler om endring av reguleringsplaner

Det er vedtatt en rekke endringer i plan- og bygningslovens plandel med sikte på å forenkle og effektivisere planprosessene. Et av forslagene er endring av reglene om mindre endring av reguleringsplan.

Kommentar

tirsdag 25. april 2017 7:35 (Oppdatert 8. mai 2018 7:24)

Av Arne Christian og Gaute Baarøy, A/STAB

En reguleringsplan bestemmer utnyttelsen av grunn og bebyggelse i bestemte områder i en kommune. Planen danner grunnlaget for den såkalte byggeretten, som innebærer at man har rett til å oppføre bebyggelse i tråd med den godkjente planen.

Hovedregelen etter plan og bygningsloven er at endring og opphevelse av reguleringsplan følger de samme regler som gjelder for vedtak av ny plan. Bakgrunnen for dette er at virkningen av å endre eller oppheve en plan kan være like stor som konsekvensene av en ny plan.

Prosessen med å få godkjent en plan tar gjerne flere år og det er ofte utfordrende å måtte bestemme type bebyggelse, byggets plassering og byggehøyder m.v. lang tid på forhånd, når planen først blir godkjent flere år senere.

En rekke reguleringsplaner er gått ut på dato da de ikke lenger er i samsvar med behovet i planområdet, eller er i strid med nyere overordnet plan slik at man uansett som utgangspunkt må gå veien om en ny reguleringsplan for å bygge f.eks. boliger som tilfredsstiller dagens etterspørsel. Dersom man etter at planen er godkjent ønsker å endre f.eks. bebebyggelsesform i forhold til hva man opprinnelig planla da reguleringsprosessen ble startet opp, har man i utgangspunktet ikke rett til det. Dersom man planla å bygge rekkehus, men på grunn av endringen av etterspørselen i markedet i stedet ønsker å bygge boligblokker må man som hovedregel endre hele reguleringsplanen.

Dette medfører at utgangspunktet etter gjeldende regler er at man må starte planprosessen på nytt dersom man ønsker å endre en reguleringsplan.

For å unngå at enhver endring av en reguleringsplan vil medføre en omfattende planprosess har både den forrige og den nåværende plan- og bygningslov gjort unntak for såkalte «mindre endringer» av en eksisterende reguleringsplan slik at disse kan behandles uten fullstendig ny planprosess. For slike endringer gjelder enklere saksbehandlingsregler, og endringene kan gjennomføres på kortere tid enn ordinær reguleringsendring.

Slike «mindre endringer» omfatter endringer som ikke har nevneverdig betydning for noen berørte parter eller interesser. Eksempelvis kan det gjøres justeringer i elementer som allerede ligger inne i planen, men det kan ikke innføres nye elementer. Man kan f.eks. justere grensen mellom et område for bebyggelse og et grøntområde, men man kan ikke omgjøre et område i planen fra parkeringsareal til et bebyggelsesområde.

Dersom endringen utløser omfattende merknader fra berørte naboer, vil det som utgangspunkt føre til at en endring ikke kan behandles som en mindre endring.

Som ledd i regjeringens arbeid med å effektivisere plan og bygningslovgivningen ble det i mars måned i år vedtatt en lovendring som gir landets kommuner en utvidet mulighet til å endre reguleringsplaner etter en enklere prosess. Dette skal også gjøre det enklere å endre reguleringsplaner som etter dagens lov krever en helt ny reguleringsprosess. Dersom endringene av planen i liten grad vil påvirke dens gjennomføring og ikke går utover hovedrammene i planen anses det som en mindre endring. Dette gjelder selv om naboene kommer med merknader, noe som etter gjeldende regelverk normalt er et absolutt hinder for slik forenklet behandling. Samlet sett vil lovendringen utvide den tidligere snevre adgangen til å endre reguleringsplaner gjennom en enklere prosess.

Det avgjørende utgangspunkt for vurderingen av om en endring av en reguleringsplan etter de nye reglene kan betraktes som en mindre endring er i vesentlig grad om den er omstridt eller konfliktfylt, og derfor krever bredere medvirkning og grundigere planfaglig behandling.

De nye reglene gjør at det kan innføres nye planelementer i en eksisterende plan uten å måtte gå veien om en helt ny reguleringsplan. Eksempelvis antas det at man kan omgjøre parkeringsareal til bebyggelsesareal, uten å gå veien om en ny plan.

Videre vil de nye reglene medføre utvidet adgang til direkte varsling av berørte naboer med en frist på 2-3 uker i stedet for en aviskunngjøring med 6 ukers frist med den følge at antallet merknader antas å reduseres.

Lovendringen vil sannsynligvis tre i kraft 1.juli i år.

Dersom man har planer om å endre en reguleringsplan synes det allerede nå verdt å vente til de nye reglene trer i kraft da det som utgangspunkt skal bli enklere å få godkjent ønskede endringer på tross av eksempelvis merknader fra berørte naboer.

(Visited 2 954 times, 1 visits today)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

Skjeggkre – gått ut på dato?

Nyheter / torsdag 25. april 2019

Fyller på med leiligheter i Åsane

Nyheter / onsdag 24. april 2019

Gjennomførte storstilt renovering

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

BOB satser på byggdrifterne

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

Fikk nei til 40 boliger

Nyheter / mandag 22. april 2019

Nå kommer proptech-teknologi som gjør byggene effektive og smarte

Nyheter / tirsdag 16. april 2019

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no