Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

Vil sette Bergen på kartet

Todd Saunders vil tegne næringsbygg som begeistrer verden.

Torgeir Hågøy

mandag 2. mars 2015 10:55 (Oppdatert 19. februar 2018 11:30)

FogoIsland_Architecture_5087_original_AlexFradkin
FOGO ISLAND: Dette er et hotell Todd Saunders har tegnet i Canada. (Foto: Alex Fradkin)

– Jeg ønsker å tegne noe som skaper oppmerksomhet utenfor Norges grenser. Jeg har klart å få oppmerksomhet for mange av mine mindre villaprosjekter, og da må jeg klare det med næringsbygg også, sier Todd Saunders i siste utgaven av Eiendomsmagasinet.

Skal bidra til å skape verdier

Han har blitt kåret til en av verdens fem beste arkitekter under 50 år, og han har de siste årene tegnet villaer som får oppmerksomhet verden over. Mange av prosjektene har fått godt med spalteplass i anerkjente magasiner som Wallpaper og New York Times. Han har også tegnet større bygg, blant annet et kultursenter i Canada, et hotell på øyen Fogo i Canada, samt et kunnskaps- og konferansesenter i Aurland. Så langt har han imidlertid ikke tegnet annet enn villaer i Bergen, med unntak av en installasjon i Heinemanns taxfree-butikk på Flesland.
– Da vi tegnet dette hotellet i Canada, så var målsetningen at vi skulle sette dette lille stedet på verdenskartet. Det klarte vi, og den feteste suiten på hotellet har vært fullbooket til dags dato, selv om den koster 5000 dollar per natt. Arbeidet vi gjorde for Heinemann var med å bidra til å øke salget av lokale og regionale produkter med ni prosent på ett år. Små grep kan ha stor effekt, og for meg er dette en sentral del av det arkitektur handler om, nemlig å skape merverdi. Arkitektur er et verktøy som skal bidra til å skape verdier, sier Saunders, som mener at mulighetene for å skape spennende bygg er mye større næringsbyggsegmentet enn innenfor boliger.
– Boliger er veldig bundet opp i forhold til funksjoner, og derfor er det vanskelig å lage god arkitektur. For næringsbygg er det imidlertid en gullgruve av muligheter, sier Saunders.

Handler om merkevarebygging

Til tross for de enorme mulighetene er de fleste næringsbygg i Bergen ifølge Saunders grå, kjedelige bokser. De har som regel ikke noe annet formål enn å være et oppholdssted for brukerne. Et bygg bør imidlertid ha høyere ambisjoner enn som så, mener Saunders.
– Et næringsbygg skal bygge opp under selskapets merkevare, det skal være merkevarebyggende. I Bergen er det nok slik at mange av de som leder bedriftene ikke ser på arkitektur som et virkemiddel i det hele tatt, sier Saunders.
Han mener imidlertid at dersom man ser seg litt rundt omkring i verden, så vil man fort oppdage selskaper som helt bevisst bruker arkitektur for å skille seg ut, styrke egen merkevare og til syvende og sist øke salget av egne produkter eller tjenester.
– Se bare på Apple og Nike. De har egne brandstores som skiller seg ut fra andre butikker, og har stor suksess med det. I Bergen har man noen få eksempler, Colonialen, Litteraturhuset og Lysverket. Her har man brukt arkitektur og design helt bevisst for å skille seg ut, noe de har stor suksess med. De fleste selskaper i Bergen sitter imidlertid i sine grå, kjedelige kasser uten å skille seg ut i det hele tatt. De går dermed glipp av uante muligheter, sier Saunders.

Må dyrke egen identitet

Han mener at det med noen få unntak ikke har blitt bygget noen spennende bygg i Bergen siden 60-tallet.
– I stedet for å være innovativ og nyskapende, så har man kopiert ting som er gjort andre steder. Dermed har man fått bygg i Bergen som kunne stått i hvilken som helst annen europeisk by, sier Saunders.
Grunnen til at han i 1996 likevel valgte å etablere seg i Bergen var at byen hadde et særpreg og en tydelig identitet.
– Bergen har noe som gjør at byen skiller seg ut. Vi har for eksempel Bryggen og Sandviken. Dette er elementer man må dyrke frem når man utvikler byen videre, i stedet for å kopiere ting som man finner andre steder. Jeg mener derfor Bergen har alle forutsetninger for å bli en by som blir lagt merke til også når det gjelder næringsbygg, sier Saunders.
Et nytt bygg han mener tar vare på denne identiteten er nybygget til PWC på Slakthustomten.
– Dette er et bygg som tar opp i seg det bergenske uttrykket, og som således bygger byens identitet, sier Saunders.

Vil utfordres

Han har den senere tiden vært i møte med flere eiendomsaktører og tror derfor at han om ikke alt for lang tid vil få i oppdrag å tegne et nytt næringsbygg i Bergen. Han drømmer likevel om den optimale utfordringen.
– Jeg håper at det en dag kommer noe til oss og sier at de vil bygge et næringsbygg som får massiv oppmerksomhet og hvor bygget i seg selv er et viktig element i selskapets verdiutvikling, sier Saunders, som mener at dette er viktig også i et langt større perspektiv.
– Skal Bergen utvikles som by må vi for det første ta vare på byens identitet, men vi må også klare å skape positiv oppmerksomhet rundt byen. God kvalitetsarkitektur som videreutvikler og tar vare på byens særegenhet kan skape oppmerksomhet. Sammen vil dette være med å bidra til å gjøre oss mer attraktive blant høyt utdannede mennesker, mennesker som vi ønsker at skal etablere seg i Bergen. Arkitektur spiller slik jeg ser det en viktig rolle i utviklingen av Bergens fremtid, og jeg tror at vi fremover vil se et skifte hvor vi vil få se mer spennende bygg, sier Saunders.

(Visited 356 times, 1 visits today)
Siste nyheter Vest-Norge

Skjeggkre – gått ut på dato?

Nyheter / torsdag 25. april 2019

Fyller på med leiligheter i Åsane

Nyheter / onsdag 24. april 2019

Gjennomførte storstilt renovering

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

BOB satser på byggdrifterne

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

Fikk nei til 40 boliger

Nyheter / mandag 22. april 2019

Nå kommer proptech-teknologi som gjør byggene effektive og smarte

Nyheter / tirsdag 16. april 2019

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no