Estate Vest

Nyheter – Vest Norge

GOD SOMMER: Belegget og prisene stiger for Kviknes Hotel i Balestrand. (Foto: Kviknes Hotel)

Ser ut til å bli en supersommer

SOGN: 2015 var et godt år for Kviknes Hotel i Balestrand. Nå fortsetter den positive utviklingen og alt ligger dermed til rette for en supersommer for hotellet i Sogn.  

Torgeir Hågøy

fredag 1. juli 2016 5:00 (Oppdatert 8. mai 2018 7:29)

– Vi har en fin oppgang sammenlignet med 2015, som også var et godt år for oss. Belegget per 30. juni har en vekst på 24 prosent, og omsetningen har en vekst på 20 prosent, så det må vi si oss fornøyd med, sier leder for booking på Kviknes Hotel i Balestrand, Kari Kvikne.

Større enn noen gang
Kvikens Hotel i Balestrand er et av de mest ikoniske hotellene i landet. Idyllisk beliggende ved Sognefjorden i Balestrand er dette hotellet ingenting annet enn en perle.
– Vi ser at bestillingene fremover holder seg godt og vi håper også at denne trenden skal holde seg både i august og september, sier Kvikne.
Når det gjelder prisene som de oppnår, så forteller Kvikne at de har endret seg noe i forbindelse med økningen i momsen i vår. Det hun viser til er at den reduserte merverdiavgiftssatsen på 8 prosent økes til 10 prosent fra 1. januar 2016.
– Vi har klart å øke prisene med mellom 3 og 10 prosent for 2017. Dette har sammenheng med at etterspørselen for neste år allerede er større enn noen gang, sier Kvikne.

Flere briter
Når det gjelder hvem som kommer, så forteller Kvikne at andelen nordmenn holder seg noenlunde stabilt sammenlignet med 2015.
– Men vi har hatt en flott økning i antallet briter, noe som er ekstra spennende på grunn av Brexit. At Storbritannia går ut av EU vil i nok ikke merke så mye til i år, da det meste er bestilt og betalt, men når pundet nå er i fritt fall er vi urolige for neste sommer. Vi har nettopp fått tilbake en stor kunde fra England i sommer, en kunde som har stått for den fine økningen av briter i år. Vi uroer oss for hvordan denne kunden vil booke til neste sommer, sier Kvikne.
Hun forteller at de også har gode tall fra USA, Brasil, Taiwan, Japan.
– Men så er det litt mindre fra Tyskland, Spania, Korea og Kina, sier Kvikne.

Viktig markedsføringsarbeid
Noe som selvfølgelig bidrar positivt for reiselivet er den gode kronekursen.
– Men det må også poengteres at det har vært jobbet målrettet med markedsføringen av landet i mange år fra både Innovasjon Norge, Fjord Norge og Visit Sognefjord. Dette gir resultat og viser hvor viktig det er at Staten bevilger nok penger til det arbeidet som Innovasjon Norge og Fjord Norge gjør på vegne av reiselivet, sier Kvikne.

 

(Visited 932 times, 1 visits today)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste nyheter Vest-Norge

Skjeggkre – gått ut på dato?

Nyheter / torsdag 25. april 2019

Fyller på med leiligheter i Åsane

Nyheter / onsdag 24. april 2019

Gjennomførte storstilt renovering

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

BOB satser på byggdrifterne

Nyheter / tirsdag 23. april 2019

Fikk nei til 40 boliger

Nyheter / mandag 22. april 2019

Nå kommer proptech-teknologi som gjør byggene effektive og smarte

Nyheter / tirsdag 16. april 2019

Nyhetsbrev Estate-Vest

Motta gratis nyhetsbrev fra estatevest.no