Eiendomsmagasinet
GOD SOMMER: Belegget og prisene stiger for Kviknes Hotel i Balestrand. (Foto: Kviknes Hotel)

Ser ut til å bli en supersommer

SOGN: 2015 var et godt år for Kviknes Hotel i Balestrand. Nå fortsetter den positive utviklingen og alt ligger dermed til rette for en supersommer for hotellet i Sogn.  

Torgeir Hågøy

fredag 1. juli 2016 5:00 (Oppdatert 27. februar 2017 12:20)

– Vi har en fin oppgang sammenlignet med 2015, som også var et godt år for oss. Belegget per 30. juni har en vekst på 24 prosent, og omsetningen har en vekst på 20 prosent, så det må vi si oss fornøyd med, sier leder for booking på Kviknes Hotel i Balestrand, Kari Kvikne.

Større enn noen gang
Kvikens Hotel i Balestrand er et av de mest ikoniske hotellene i landet. Idyllisk beliggende ved Sognefjorden i Balestrand er dette hotellet ingenting annet enn en perle.
– Vi ser at bestillingene fremover holder seg godt og vi håper også at denne trenden skal holde seg både i august og september, sier Kvikne.
Når det gjelder prisene som de oppnår, så forteller Kvikne at de har endret seg noe i forbindelse med økningen i momsen i vår. Det hun viser til er at den reduserte merverdiavgiftssatsen på 8 prosent økes til 10 prosent fra 1. januar 2016.
– Vi har klart å øke prisene med mellom 3 og 10 prosent for 2017. Dette har sammenheng med at etterspørselen for neste år allerede er større enn noen gang, sier Kvikne.

Flere briter
Når det gjelder hvem som kommer, så forteller Kvikne at andelen nordmenn holder seg noenlunde stabilt sammenlignet med 2015.
– Men vi har hatt en flott økning i antallet briter, noe som er ekstra spennende på grunn av Brexit. At Storbritannia går ut av EU vil i nok ikke merke så mye til i år, da det meste er bestilt og betalt, men når pundet nå er i fritt fall er vi urolige for neste sommer. Vi har nettopp fått tilbake en stor kunde fra England i sommer, en kunde som har stått for den fine økningen av briter i år. Vi uroer oss for hvordan denne kunden vil booke til neste sommer, sier Kvikne.
Hun forteller at de også har gode tall fra USA, Brasil, Taiwan, Japan.
– Men så er det litt mindre fra Tyskland, Spania, Korea og Kina, sier Kvikne.

Viktig markedsføringsarbeid
Noe som selvfølgelig bidrar positivt for reiselivet er den gode kronekursen.
– Men det må også poengteres at det har vært jobbet målrettet med markedsføringen av landet i mange år fra både Innovasjon Norge, Fjord Norge og Visit Sognefjord. Dette gir resultat og viser hvor viktig det er at Staten bevilger nok penger til det arbeidet som Innovasjon Norge og Fjord Norge gjør på vegne av reiselivet, sier Kvikne.

 

Siste nyheter Vest-Norge

2016 ble et rekordår for byens næringsmeglere

Nyheter / torsdag 27. april 2017

Gikk til sak og fikk tredobbelt betalt

Nyheter / onsdag 26. april 2017

Antallet nye leiekontrakter går opp, men verdiene stuper

Nyheter / onsdag 26. april 2017

Nye regler om endring av reguleringsplaner

Nyheter / tirsdag 25. april 2017

Bygg- og anlegg er likevel ikke produktivitetsversting

Nyheter / tirsdag 25. april 2017

Ingen kuttplaner for Skanska i Bergen

Nyheter / mandag 24. april 2017

Nyhetsbrev Eiendomsmagasinet

Få det beste av Eiendomsmagasinet i din innboks